31. Juli 2024

Logitech og deres hjerneprut

Det kapitalistiske marked har forlængst fået øjnene op for abonnementordninger, for det kan sikre dem en lind strøm af penge, og holde dig i butikken i årevis.

Det lille “nudge”, der blev et hårdt puf

Adobe har gjort det, Visma - der laver regnskabssoftware til iværksættere, og sidder på praktisk talt hele det nordiske marked - har gjort det. Men det er jo ikke sket frivilligt, af kundernes egen vilje, vel? Der er ingen valgfrihed, for virksomhederne har skåret deres offline fastpris-produkter væk, og erstattet dem med abonnementer på cloud-løsninger, der binder kunden tættere til virksomhederne. Så hvis det har været ment som et puf i retning af serviceøkonomien, så er det blevet til et ret hårdt skub. Med andre ord: Tvang.

Nu vil Logitech - formentlig - prøve det samme. Der er intet konkret på bordet endnu, men det giver mening med forretningsbriller, for tænk over det: I dag, når f.eks techgiganten Logitech har solgt dig en computermus, så er det salg ovre, og så skal de hitte på noget andet, et tastatur eller et webcam for at hive flere indtægter hjem fra dig. Andre former for mersalg kan de faktisk ikke rigtig lave, så de skal vente på, at du beslutter dig for at købe en ny mus, og det kan tage lang tid, for de er ganske holdbare.

Logitechs “geniale” idé er så, at computermus måske engang skal være et abonnementsprodukt. I artiklen nævnes målgruppen til at være “professionals” og “entusiasts”, men vi ved jo godt, at hvis tiltaget lykkes så bliver det, det eneste man gør, på sigt, for det fungerer sk***godt fra et virksomhedsperspektiv. Så det første produkt, der markedsføres på denne måde, bliver lidt en generalprøve…

En “stinker” for forbrugeren

Erhvervet jubler givetvis over mulighederne, men det er en “stinker” fra et forbrugersynspunkt, for du får en løbende omkostning i dit privatbudget, som du skal tage stilling til - kald det bare en skjult “erhvervsskat.”. Selvom omkostningen isoleret set er lille, så har du jo andre løbende abonnementer, og snart, så galoperer det bare derud af, når alt pludselig er abonnementsbaseret.

Jeg synes, de bør pille idéen af bordet med det samme, eller indse, at den famøse idé nok kun tiltaler bestemte målgrupper. Abonnementsordninger fungerer til ting, hvor du afhængig af, at nogle vedligeholder ekstern infrastruktur eller “en maskine”, for at du kan få strøm, internet etc. Alt andet er bare et forsøg på at få snablen ned i din pengepung og skabe et kunstigt afhængighedsforhold mellem dig og virksomheden. Logitech forsøger her at skabe et servicebehov, der ikke findes, men får de held med missionen, så er der jubel hos investorerne.

Mus på abonnement? Nej tak, Logitech. Jeg er ikke mærkeloyal og finder et andet fabrikant, hvis jeres hjerneprut bliver en realitet. Jeg går i forvejen gerne i retrobutikker og finder mig en gammel mus med PS/2-stik, hvis det kommer dertil.

Links

Ars Technica: Logitech has an idea for a “forever mouse” that requires a subscription

Add comment

Fill out the form below to add your own comments