18. Juli 2024

Hvorfor Open Source?

pioneer.jpg

Jeg har berørt dette emne en del gange og nu gør jeg det lige igen ;) Denne gang med en spilvinkel, for jeg vil gerne have dig til at tænke over, hvordan spilmarkedet ser ud i dag. Her med udgangspunkt i Pioneer vs.

Årsagen er, at jeg genfandt Pioneer Space Sim for et par dage siden. Spillet er Open Source og et kærlighedsbrev til David Brabens Elite/Elite Dangerous (ED) og Privateer på Amigaen. Pioneer har været under udvikling siden 2004 og er stadig i aktiv udvikling i dag. Du kan til enhver tid hoppe på Github og hacke på koden, og hjælpe med at udvide det.

Pioneer har flere altoverskyggende fordele - det er Open Source, har beskedne hardwarekrav og er langtidsholdbart. Det vil derfor være her, selv når Frontier Developments bestemmer sig for at lukke Elite Dangerous’ multiplayerdel engang, så der er også et element af kulturbevarelse i Open Source, forudsat, at det bliver ved med at være muligt at gå adgang til koden.

Hvis du stadig spiller ED, så ligger en sidste flyvetur i Anacondaen i Elite: Dangerous ligger ikke lige i kortene lige nu, for Frontier udvikler stadig på ED, bl.a. Power Play 2.0. Jeg kan tage fejl, men jeg ville blive meget overrasket, hvis ED får 10 år mere. Der kommer nok et tidspunkt, hvor Star Citizen vil tiltrække de fleste Elite-spillere, og så går det stærkt. Jeg spillede Elite: Dangerous dengang det udkom i 2015, og jeg havde en fed tid med det - men det føltes repetitivt som mange Open World spil gør, så jeg tabte interessen og gik over til energibesparende hardware, der ikke er i nærheden af at kunne trække spil, som ED.

Kommercielt software = innovationspres

Og så er der markedsmekanismerne: Kommercielle closed-source projekter skal hele tiden forny sig selv for at blive ved at lokke folk til. FOSS-projekter har sjældent det pres - med undtagelser - for præmissen for udviklingen er helt anderledes, den er drevet af interesse og ikke udelukkende markedstendenser. Derfor bliver der stadig sat milepæle osv.

Udviklingen på Pioneer går måske ikke så hurtigt, men til gengæld er det fri for måltal og hidsige strategiplaner. Kan du kode og/eller lave grafik, så kan du udvide spillet som du har lyst, og hvis idéerne er på linie med Pioneer-maintainernes.. De forskellige Open Source-projekter har forskellige måder at arbejde på, og du finder detaljerne ved at søge info på deres hjemmeside. Men typisk foregår det ved at hoppe på forummet eller i issue-trackeren og foreslå features. Det er en dum idé bare at gå i gang med en feature, for der kan være andre, der arbejder på det samme. Så det er en god idé at afstemme forventninger med projektejerne først.

Ingen multiplayer, men sjovt alligevel..

Pioneer har ikke multiplayer og vil, ifølge spillets FAQ heller ikke få det, men singleplayer-delen er sjov i sig selv, og faktisk temmelig velpoleret efter mange års udvikling. Jeg håber dog, at udviklerteamet vil genoverveje muligheden for multiplayer eller at nogle forker det (fork = laver en variant udfra samme kodebase). Jeg synes det kunne være vildt fedt at have multiplayer, men singleplayer-delen er også virkelig opfattende, prøv den. Hellere i dag end i morgen!

https://pioneerspacesim.net/