10. Juli 2024

Affinity Photo, Designer og Publisher på Linux

Serif, som står bag de fede programmer Affinity Photo, Designer og Publisher kører her sommeren 2024 en temmelig vild kampagne med nedsatte priser, oven i hatten får man 6 mdr. til at evaluere softwaren, når man starter en prøveversion. En af de fede detaljer ved Affinity er - udover at være en temmelig potent alternativ til Adobe - er at softwarepakken ikke kræver abonnement, som det er tilfældet med Adobes programmer. Lidt vildt, at det er en feature, men sådan er det i en verden, der er lullet godt og grundigt ind i en serviceøkonomi, der ser abonnementer som den hellige gral. Jeg forstår godt, hvorfor virksomhederne elsker abonnementer og cloud-løsninger, og det er bestemt derfor, jeg har et ambivalent forhold til det.

Din adgang til software og dine data skal ikke afhænge af din betalingsevne. Derfor er frit og åben software en nødvendig modvægt.

Jeg er vild med Affinity funktionsmæssigt, men også fordi de tilbyder et produkt, hvor prisen til at overskue. I et anfald af kækhed skrev jeg så til Serifs support, om der var planer om en Linux-version. Jeg fik et forventet nej-svar, desværre og den venlige support pegede mig hen med denne ophedede diskussion på Serifs forum:

https://forum.affini … s#comment-2094%C2%A0

Diskussionen er den samme, som har kørt i årtier på forskellige andre fora. Læser man mellem linierne på Serifs nej-svar, så er Linux på desktopsiden ikke en rentabel forretning. Det vil jeg give dem ret i, men desktop-delen af Linux bliver heller ikke rentabel for virksomheder, før de tør satse på, at der findes et marked. Og der er for få virksomheder, der tør satse på nicherne.

Nuvel, de er oppe imod gratis - og mange menneskers behov kan måske dækkes af f.eks GIMP, Scribus, Krita og Inkscape (jeg kalder dem samlet GSKI herefter). Men jeg tror på, at folk gerne vil betale for software med et fornuftigt prisskilt. Vi kan hurtigt blive enige om, at det bedste og mest ideelle er, at have adgang til kildekoden via en ikke-restriktiv licens, men Linux mangler et tilbud til dem, der ønsker “en samlet pakke” med professionel support bag. Så må man acceptere at proprietær software eksisterer.

Personligt har jeg ikke noget imod, at Linux-distributioner tilbyder proprietær software i deres indbyggede softwarecenters, så længe der også findes åbne alternativer. Det handler om frit valg, og så mener jeg at folk bliver mest tilfredse med Linux-platformen som helhed, hvis de kan sammensætte deres softwareudvalg, som de ønsker, uden at de nødvendigvis behøver havne i en ideologisk kamp om, hvordan verden ideelt set burde se ud. Den kamp kan i sig selv være ensrettet og begrænsende, særligt hvis vi begynder at pådutte dem idealer, som de ikke forstår eller ønsker at være en del af. De fleste forstår først værdien af åben kode og åbne standarder, når de møder et problem i deres hverdag (manglende understøttelse af filformater, ringe samspil mellem programmer mv.).

If you build it, they will come

Problemet med Linux-desktop’ens lave adoptionsrate er ret meget samme diskussion som hønen og ægget. Softwarefirmaerne bag proprietær software vil ikke understøtte Linux som platform, hvis der ingen brugere er. Og brugerne kommer ikke, hvis ikke der er et bredt/bredere softwareudvalg. Så det bør vi prøve at skabe. Valve gjorde det med SteamDeck’en - og de gjorde det med Steam før det. Der var ikke mange, der troede på digital distribution af spil, indtil Steam for alvor fik vind i sejlene.

Det er et glimrende eksempel på, at man nogle gange skal man gøre ting af idealistiske grunde, hvis man vil ændre fremtiden - du kan ikke altid forvente et positivt afkast med det samme, og du kan bestemt heller ikke regne med, at andre forstår dine idéer i starten. Selv de erfarne “løver” i “Løvens Hule” på DR1 tager fejl indimellem. Der er intet facit.

Diversitet i softwareudvalget

Det er fint at pege folk i retning af GSKI. Jeg har stor respekt for det arbejde, projekterne laver, uden dem ville jeg ikke ane, at der var åbne alternativer til f.eks Adobe. Men vi må som FOSS-fællesskab også imødekomme, at nogle har andre behov, som GSKI ikke dækker af forskellige årsager. Der skal derfor være alternativer - og det er der også, men de er ikke altid på omgangshøjde funktionalitetsmæssigt og derfor nævnes de sjældent fremfor GSKI.

Jeg har ikke prøvet at smide Affinity igennem WINE/Proton/Crossover. Jeg tror ærlig talt heller ikke, at folk gider fedte med det. Det skal køre første gang, uden sære bugs og besværligheder, ellers hopper folk tilbage på Windows/MacOS.

En tanke, der vedvarende rumsterer i mit baghoved er, at forke f.eks Krita og se om det kan lade sig gøre, over år, at bygge noget, der minder om Affinity PhotoDesigner/Publisher og Adobe Photoshop/InDesign/Illustrator.

Serifs Affinity bruger “Persona”-idéen til at skifte mellem forskellige “modes”, og det synes jeg er godt tænkt, fordi det fjerner de visuelle elementer og menuer, der ikke er brug for, når du f.eks arbejder med eksport af dit projekt. De vender tilbage, når du så igen vælger “Pixel”-persona indstillingen.

Krita i sig selv er robust, har den mest moderne, velpolerede GUI og bygger på mange års erfaring. Måske kan man bruge det som base, og implementere nogle af de manglende features ovenpå? Jeg er ikke sikker på, at Krita-projektet ønsker at være en alt-omsluttende grafisk pakke, så det nemmeste vil være at forke projektet. så vi slipper for at skulle genopfinde de mest grundlæggende funktioner. Jeg har kigget igennem Kritas kode, og selv med 20+ år på bagen, så er projektet forbavsende velstruktureret. Koden er GPLv3-licenseret, og benytter QT-frameworket, så licensen på afledt kode skal være kompatibel.

Sur mand?

Dette er skrevet efter, jeg skrev de ovenstående afsnit: Jeg har læst mit eget blogindlæg her og moret mig lidt over strukturen og tonen. Starter med en nyhed om Affinity, og ender i en “rant”.

Men jeg er ikke sur - bare ærgerlig over at se, at Linux igen bliver forbigået. Nu har vi ventet på en samlet, professionel grafisk pakke på Linux i årevis. Jeg satte lidt min lid til Serif, som udfordren til mægtige Adobe. Fremtidens udfald kan man ikke gisne om, og Serif er som bekendt blevet opkøbt af Canva. Men det lader ikke til, i hvert fald for nu, at vi får de forhold, vi ønsker. Skal vi ændre fremtiden, så må vi derfor selv trække i arbejdstøjet…

Så det prøver vi: Skriv til mig, hvis du har idéer til, hvordan vi kommer videre: simon (at) simonjustesen (dot) dk. Hvis noget materialiserer sig til et konkret FOSS-projekt, så laver jeg naturligvis en dedikeret projektside, når vi har en prototype. Det er let nok at få idéer - det er noget andet at udføre dem. Jeg brugte en del af aftenen på at se RoboNuggies gennemgang af døde BSD-operativsystemer, og det er et godt eksempel på, at idéer opstår ofte i en slags øjeblikseufori, det kræver dedikation at fastholde interessen på et projekt i årevis. Men, hvis man ikke afprøver nogle ting, så finder man heller ikke ud af, om idéen (og euforien) holder ved.