14. Marts 2024

MobilePay: If it ain’t broken, don’t fix it

Stemningen er ligesom lagt - og du ved måske allerede fra overskriften, hvor jeg vil hen.

MobilePay er kommet med en ny gennemgribende opdatering af deres app. Og det er lige før, jeg får tårer i øjnene. Men det er desværre ikke glædestårer, fordi man har, efter min opfattelse, faktisk taget et kæmpe tilbageskridt på brugerfladen i forhold til den gamle app. Den nye virker UX-mæssigt temmeligt uovervejet.

Til sammenligning var den gamle app noget af det bedste og mest velorganiserede, jeg har set. Jeg elskede simpelthen minimalismen, og det tog vitterlig ingen tid at gennemføre en betaling. Derfor var jeg heller ikke sen til at nævne den i forskellige sammenhænge som et succesprojekt. Minimalisme rocks!

Den nye app er et virvar af mærkelige grafiske prioriteter. På en mobilskærm har du en begrænset mængde plads, så elementerne skal placeres klogt for at det samlede udtryk ikke virker rodet.

Der er en kortvælger i toppen, som fylder alt for meget. Men skifter man kort konstant? Nej. Den kunne man vælge at pakke ind under en dropdown eller gøre en del af næste betalingsstep uden, at det ville gøre noget skidt for effektiviteten i betalingsflowet. Jo flere skærmelementer, du kan skjule, når de ikke er i brug, jo mere øger du overskueligheden :-)

Den rutine, muskelhukommelsen, som man har oparbejdet med den gamle app, den har MobilePay hældt ud med badevandet, fordi man har ændret placeringen af helt centrale elementer. Det du’r altså ikke.

Vi kommer nok til at acceptere den nye MobilePay med tiden, men jeg synes det er synd, man ændrer så fundamentalt på noget, der fungerede vildt godt.

Add comment

Fill out the form below to add your own comments