En af mine favoritkanaler på Youtube er kanalen ‘Noclip’, der laver spildokumentarer over ældre spil. Nu er turen så kommet til Return to Monkey Island, det seneste i rækken af legendariske Monkey Island-spil. Jeg gennemførte en stor del af “Return to Monkey Island”, da det kom ud, men mangler stadig det sidste. Jeg skal advare mod spoilers i dokumentaren.
De gamle dage
Jeg har masser af gode minder med de første to Monkey Island-spil tilbage i de gode, gamle Amiga-dage i 90′erne. Dengang var harddiske helt vildt dyre, faktisk lige så dyre som computeren selv, så mange Amiga-ejere - deriblandt jeg - sad med disketter og skiftede lystigt, når en ny sektion af spillet skulle loades.
Monkey Island I fyldte 4 disketter, så de var til at overkomme, men allerede få år senere fik vi så Monkey Island II, som kom på 11 disketter(!), men kode og grafik mv. var sirligt lagt sådan, at du sådan cirka kun skulle skifte 3-4 disketter i computerens diskdrevene (jeg havde to drev, så jeg var lidt priviligeret)
Kunne Monkey Island udkomme i dag?
Jeg kan ikke undgå at blive lidt melankolsk, når jeg skriver om særligt Monkey Island, fordi der skyller en enorm mængde nostalgi ind over mig. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg savner hjemmecomputerens barndom. Der mangler den der pionerånd og vildskab. Eksempel: Hvornår har du sidst set et spil a’ la Silent Service, Wings eller Defender of the Crown? Spilmarkedet var dengang stadig relativt nyt, og derfor udforskede man gerne forskellige genrer. De store spilkoncerner, du kender i dag, var allerede store dengang, hvis de da ikke er fusioneret eller lukket. Men de havde en større risikovillighed til at prøve nye spilgenrer. Nutidens spilproduktioner er ekstremt dyre, derfor genbruges ofte de formler, man ved der virker.
Samtlige AAA-spil er stort set First Person Shooters i dag, hvor spillandskabet engang var mere varieret med simulatorer, strategispil, puzzlegames osv. Den afdeling er i dag mere eller mindre overtaget af indiescenen, hvilket kun er godt, for der er mulighed for at eksperimentere. Men jeg tror bare, at hvis nutidens børn og unge skal eksponeres for den samme spilvariation, som vi - præ-2000-generationerne - blev, så skal hele branchen bakke op om at gå nye veje, og det bliver nok svært.
Jeg tænker lidt - at hvis Ron Gilbert m.fl. havde foreslået, at hans første point’n'click-spil Maniac Mansion skulle udkomme i dag, så var det næppe blevet til noget. Dels er Lucasfilm Games et andet sted, og satser behårdt på eksisterende franchises. Dels ved jeg ikke om børn i dag gider point’n'click adventures? Så håbet havde givetvis været, at han kunne samle penge ind via Kickstarter, som det var tilfældet med “Return to Monkey Island”, hvor han ramte lige ned i nostalgisegmentet.
Absolut en ny klassiker
For at slutte med positiv energi, så vil jeg skrive, at Return to Monkey Island er et muntert genvisit, og det er fedt at se nostalgi fusioneret med ny inspiration - der er til mange timers god underholdning. Og så håber jeg naturligvis at Ron Gilbert finder lysten til at udgive flere spil i genren. Ikke nødvendigvis i Monkey Island-serien… Thimbleweed Park var også ufattelig sjovt - tjek det ud, hvis du ikke allerede kender det.